Project Rotterdam, Nederland

Theemswegtracé - Grondtechnieken

Ambitieuze infrastructuren om de groei van het spoorvervoer naar de Rotterdamse haven op te vangen

Activiteit: Infrastructuur

Het Theemswegtracé zal de bereikbaarheid en de verbinding van de Rotterdamse haven met het Europees achterland aanzienlijk verbeteren.

Nieuwe tracé

Het nieuwe tracé van ongeveer 4km loopt over een verhoogd spoorviaduct. Het spoor krijgt twee boogbruggen en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan.

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft het SaVe-consortium, dat uit BESIX, Mobilis, Dura Vermeer, Hollandia en Iemants bestaat, de opdracht verleend tot het bouwen van de onderbouw. Het project wordt gefinancierd door de Europese Unie, het Havenbedrijf en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De bouwwerkzaamheden zijn gestart in september 2018.

Technische details

Grondverdringende schroefpaal met verloren punt

  • 723 stuks Ø 560/670mm
  • 765 stuks Ø 711/850 mm
  • 30 stuks Ø 711/850 mm

Geschroefde stalen buispaal met groutinjectie

  • 122 stuks Ø 610-711/850 mm
  • 16 stuks Ø 762/950 mm
  • 70 stuks Ø 457/560 mm

Projectinformatie

Projectnaam

Theemswegtracé - Grondtechnieken

Expertise(s)

Tunnels, Wegenbouw

Techniques

Grondverdringende schroefpaal met verloren punt, Geschroefde kokerpaal met groutinjectie

Contracttype

Build

Locatie

Rotterdam, Nederland

Stakeholder(s)

BESIX Nederland, Franki Grondtechnieken

Externe partner(s)

Dura Vermeer, Mobilis TBI en de staalbedrijven Hollandia en Iemants

Opdrachtgever

Het Havenbedrijf Rotterdam N.V.

Bouwperiode

2019 - 2020

Architect

Maarten Struis

Grootte

4km

Theemswegtrace 1
Theemswegtrace 2
Theemswegtrace 1
Theemswegtrace 2

Gelijkaardige projecten

Member of logo