In West-Vlaanderen bouwt BESIX al jarenlang een solide reputatie op in het onderhouden van de kanalen en waterwegen via onderhoudscontracten met De Vlaamse Waterweg. Deze opdracht bevat ook dringende interventies. Dit houdt broodnodige reparaties aan belangrijke infrastructuur in die binnen een strikt tijdskader uitgevoerd moeten worden. Onlangs voltooide het onderhoudsteam opnieuw zo’n dringende interventie.
In juni werd het team gevraagd om de Slijpebrug in Middelkerke, die deel uitmaakt van de belangrijkste toegangsweg van het dorp, te renoveren. “Daar kregen we maar een beperkte tijdspanne voor”, verduidelijkt Tessa Vanhove, Werfleider bij BESIX. “Eens de werken zouden starten en de brug dus afgesloten moest worden voor alle verkeer, kregen we 54 kalenderdagen om alles af te werken. Snel zijn was dus de boodschap.”
Vooraleer het team kon starten aan de werken, moest het onderzoeken of de brug wel zonder probleem omhoog gezet kon worden en tijdens de hele werkperiode geblokkeerd kon worden. Dit was nodig om de stelling te plaatsen. “Al snel bleek dat de blokkeringspunten van de brug door de tand des tijds niet langer betrouwbaar waren.” legt Tessa uit. Het team ging rond de tafel zitten om oplossingen te zoeken. “De blokkeringspunten zitten in de kelder van de brug. Deze is enkel via kleine putdeksels toegankelijk. De enige oplossing was om nieuwe blokkeringspunten, op maat ontworpen staalconstructies, tussen de brug en de waterwegmuur te monteren en zo de brug manueel te blokkeren. Dit werd uiteindelijk uitgevoerd op één nacht tijd.”
Schoring voor de blokkering van de brug
Zodra de werken gestart waren op 4 september, werkte het team dag en nacht, zowel tijdens de week als het weekend, om alles tijdig af te krijgen. Het staal werd hersteld, de brug werd opnieuw geschilderd en kreeg nieuwe leuningen aangemeten. De oplegtoestellen waar de brug op rust werden vervangen, de kelderluiken werden vervangen door waterdichte exemplaren en het wegdek en de voetpaden werden opnieuw aangelegd. “Tijdens de werken moesten we ook een nieuwe dukdalf heien en verbinden. Dit is een houten beschermingsconstructie die voor de brug wordt geplaatst om te vermijden dat schepen tegen de brug varen. Door het gebrek aan werkruimte moesten we ook hier inventief te werk gaan”, zegt Tessa. Om de dukdalf te kunnen installeren, werkte het BESIX-team deels vanop het water met hun eigen pontons, en deels vanop het land. Via de oever werden de nieuwe palen met een BESIX trilblok geheid op de correcte positie.
Tijdens de werken werd het verkeer omgeleid om de toegang tot Middelkerke te garanderen. Ook daar verliep alles vlot. Uiteindelijk kon dan op vrijdag 27 oktober, perfect op tijd, de eerste auto opnieuw, onder het goedkeurend oog van BESIX en De Vlaamse Waterweg, over de Slijpebrug rijden.