Waar de werkzaamheden aan De Groene Boog voor Franki nog tot in 2021 zullen duren – de snelweg zelf wordt in 2024 geopend – rondde Franki in 2019 eveneens in Rotterdam de fundering van het Theemwegtracé af. Hiermee worden de eerste vier kilometer van de Betuweroute van de Rotterdamse Maasvlakte naar het Europese achterland verlegd. Door deze verlegging hoeft het treinverkeer niet langer meer over de Calandbrug zodat de groei van het treinverkeer geen obstakel gaat vormen voor de scheepvaart. “Het tracé is in feite een lange brug met allemaal steunpunten langs de gehele Theemsweg en over de sluis. Om de belasting van de behoorlijke overspanningen te kunnen dragen, hebben we een nieuw formaat in de grond gevormde paal toegepast, dat dikker is dan de standaardafmetingen”, aldus Verhoeff. “Waar tot dan toe de grootste maat een diameter van 540 mm en boorpunt van 670 mm had , zijn hier palen toegepast met een diameter van 710 mm en een boorpunt van 850 mm. Met lengtes tot 35 meter.” De succesvolle toepassing van deze innovatie is een optelsom van grote ervaring , het nieuwste materieel én het fingerspitzengefühl van de machinist die uiteindelijk de paal naar beneden boort, vergeet Verhoeff niet te benadrukken. Bovendien was er ook hier sprake van een uitdagend werkterrein boven- en ondergronds, vol petrochemische industrie, kabels en leidingen. Verhoeff: “Franki investeert voortdurend in nieuwe kennis. Want als je vooraan wilt lopen, moet je zorgen dat je in alles de beste bent.”