Het viaduct van Merksem maakt in de komende jaren plaats voor een verdiepte snelweg met overkappingen. Om het verkeer tijdens deze ambitieuze transformatie op de snelweg te houden, bouwt TM ROCO – met onder andere BESIX en BESIX Infra – de Bypass: een tijdelijke snelweg langs de bestaande Ring, tussen Antwerpen-Noord en -Oost.
Dankzij deze slimme oplossing blijft het verkeer op de snelweg, worden woonwijken zoveel mogelijk gevrijwaard van sluipverkeer en kunnen de werken vlot verlopen. De Bypass is daarmee de grootste bereikbaarheidsmaatregel binnen de realisatie van de Oosterweelverbinding.
)
De Bypass zal gedurende acht jaar het verkeer overnemen van het huidige viaduct van Merksem. In die periode wordt het viaduct veilig gesloopt en maakt het plaats voor een verdiepte Ring met overkappingen. Zodra die nieuwe infrastructuur klaar is, verdwijnt de Bypass en ontstaat er ruimte voor Ringparken met natuur, sport en ontmoeting.
De volledige Bypass wordt ongeveer 5,5 kilometer lang en telt drie rijstroken per richting. In de zomer van 2026 volgt het resterende deel richting Nederland, en in het najaar van 2026 is het eerste deel van de rijrichting Gent aan de beurt. Vanaf 2027 zal het verkeer volledig gebruikmaken van de Bypass.
Ontdek meer over de Bypass op de website van de Oosterweelverbinding:
Omdat de Bypass dichter bij woonbuurten ligt dan de huidige Ring, zijn er maatregelen genomen om de hinder te beperken. Geluidsschermen van vier tot zes meter hoog, een maximumsnelheid van 70 km/u en een stil wegdek zorgen voor minder lawaai. Luchtkwaliteit, geluid en trillingen worden continu gemonitord. Bij overschrijding van de normen volgen meteen bijkomende acties. Zo blijft de impact op mens, dier, natuur en infrastructuur onder controle.
De Bypass maakt deel uit van het grootste deelproject van de Oosterweelverbinding, waarvoor TM ROCO verantwoordelijk is. Dit consortium bestaat uit BESIX, BESIX Infra, Jan De Nul, Cordeel, DEME, DENYS, Van Laere, Franki Construct en Willemen Infra. Naast de Bypass en de verdiepte Ring bouwt TM ROCO ook de Kanaaltunnels.
Daarnaast werkt BESIX mee aan de Scheldetunnel als lid van THV COTU. BESIX Unitec staat in voor de tunneltechnische installaties voor de volledige Oosterweelverbinding.