11 augustus 2021

BESIX-Orascom Construction: Succesvol transport van Zonneboot van farao Cheops naar Groot Egyptisch Museum

Samenvatting

  • In opdracht van het Egyptische ministerie van Oudheden transporteerde de joint-venture BESIX-Orascom Construction de Zonneboot van farao Cheops (King Khufu Solar Boat), het oudste intacte schip ter wereld, van de archeologische site van de piramides van Gizeh naar een speciaal gebouw binnen het Groot Egyptisch Museum (Grand Egyptian Museum);

  • Deze bijzonder delicate transportoperatie op maat werd uitgevoerd van 5 tot 7 augustus 2021 en vereiste van BESIX en Orascom Construction dat ze verschillende uitdagingen overwonnen en beroep deden op diepgaande technische hoogstandjes;

  • De joint venture BESIX-Orascom Construction bouwt voor de Arabische Republiek Egypte ook het Groot Egyptisch Museum (Grand Egyptian Museum), het grootste museum ter wereld gewijd aan één enkele beschaving.

De Zonneboot van farao Cheops

De Zonneboot van farao Cheops, een erfenis uit het oude Egypte, wordt beschouwd als het oudste intacte schip ter wereld. Het schip werd vermoedelijk gebouwd voor de farao Cheops en werd rond 2500 v. Chr. geplaatst in een kuil aan de voet van de Grote Piramide van Gizeh. De Zonneboot, die in 1954 ontdekt werd door de egyptoloog Kamal el-Mallakh, wordt sinds 1985 voor het publiek tentoongesteld in het Gizeh Zonneboot Museum, op enkele meters van de plaats waar ze werd gevonden.

De Zonneboot van farao Cheops in het Gizeh Zonneboot Museum.

De transportoperatie

Van 5 tot 7 augustus 2021 werd de Zonneboot van farao Cheops overgebracht van het Zonneboot museum in Gizeh naar een nieuw speciaal gebouw binnen het Groot Egyptisch Museumcomplex. Deze uiterst delicate transportoperatie werd uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de BESIX-Orascom Construction joint venture en met de steun van hun onderaannemer Sarens, in perfecte samenwerking met de Egyptische autoriteiten.

  • De operatie begon op donderdag 5 augustus met de voorzichtige extractie van de Zonneboot. De boot die 45 ton weegt, 43,6 meter lang en 5,9 meter breed is, werd tot op de centimeter nauwkeurig opgetild en geïnstalleerd in een beveiligde stalen kooi van 60 ton, die op maat werd gemaakt voor de operatie. Deze extractie werd uitgevoerd door een zelfrijdende modulaire transporteur (SPMT) die in het gebouw werd gereden. Om de integriteit van het schip niet in gevaar te brengen, moest er rekening gehouden worden met meerdere parameters, waaronder de relatief harde wind op het plateau van Gizeh en de zeer geringe manoeuvreerruimte door de smalle structuur van het bestaande gebouw en de delicate archeologische omgeving.

  • Het transport zelf begon op vrijdag 6 augustus. Het konvooi werd volledig op afstand bestuurd en reed naar de eindbestemming aan een snelheid van 1 kilometer per uur. Het verliet het piramidegebied via een smalle helling die tussen de monumenten van Gizeh door slingerde en legde vervolgens een afstand van 8,5 kilometer af. De gekozen route was veel langer dan de afstand in vogelvlucht tussen de piramiden en het Groot Egyptisch Museum omdat het enorme konvooi veilig moest kunnen navigeren op stabiele wegen door het rijke archeologisch erfgoed.

  • Op zaterdag 7 augustus werd de Zonneboot van farao Cheops in zijn nieuwe gebouw in het Groot Egyptisch Museum geplaatst. Om dit te realiseren, werd de boot met een 800 ton zware rupskraan tot op een hoogte van 30 meter gehesen, om die dan door het dak van het gebouw naar beneden te laten zakken en tot op de centimeter nauwkeurig te installeren op de exacte plaats waar toekomstige bezoekers hem zullen kunnen bewonderen.

Voorbereidingen, extractie, transport en het heisen van de Zonneboot van farao Cheops door BESIX - Orascom Construction, in samenwerking met Sarens.

Pierre Sironval, Deputy CEO van BESIX Group: “BESIX Group is bijzonder trots op de voltooiing van deze buitengewone en delicate operatie en de uitmuntendheid waarmee ze werd uitgevoerd. Ik zou al onze teams bij BESIX en Orascom Construction willen feliciteren, evenals de experts bij Sarens. Bovenal zou ik de Egyptische autoriteiten willen bedanken voor hun vertrouwen, hun professionalisme en hun indrukwekkend efficiënte samenwerking met de teams van de joint venture BESIX-Orascom Construction, zowel voor deze operatie als voor onze werkzaamheden aan het Groot Egyptisch Museum. Dit museum wordt een echte parel waaraan we net een fantastisch extra stuk hebben toegevoegd, het oudste intacte schip ter wereld".

Osama Bishai, CEO van Orascom Construction: “Orascom Construction is erg trots op de uitstekende prestatie tijdens deze nauwgezette operatie. Felicitaties aan de teams van Orascom Construction en BESIX om zo'n uitdagende en delicate taak tot in de perfectie uit te voeren. Er gingen 6 maanden aan voorbereidingen aan vooraf en ze werkten de klok rond om een perfecte uitvoering te garanderen. Bovenal zijn we trots om een nieuwe thuis te bouwen voor de schatten van Egypte.”

Het complex van het Groot Egyptisch Museum

De joint venture BESIX-Orascom Construction bouwt voor het Egyptische ministerie van Oudheden het Groot Egyptisch Museum, het grootste museum ter wereld gewijd aan één enkele beschaving en één van de grootste bouwwerken in Egypte sinds de piramiden. Naast duizenden voorwerpen die de grootsheid van de Egyptische beschaving documenteren maakt ook de schat van Toetanchamon deel uit van de collectie. Ongeveer 5.300 voorwerpen van die schat zullen voor het eerst sinds hun ontdekking in 1922 worden tentoongesteld.

Het Groot Egyptisch Museum is een gebouw van zeldzame complexiteit, gebouwd op het Plateau van Gizeh in perfecte lijn en met respect voor de hoeken gevormd door de drie piramides. Met een totale oppervlakte van 490.000 m², vereiste het gebouw van BESIX en Orascom Construction ongekende technische hoogstandjes in de hedendaagse bouwsector.

Het Grand Egyptian Museum